Dane kontaktowe Polskiego Klastra Rolniczego
- Telefon: +48 605-308-665
- WhatsApp: +48 605-308-665
- Email: klaster@klasterrolniczy.pl
- Adres: ul. Modrzewiowa 44, Lublin 20-138
- Godziny Pracy: Pon-Pt: 9:00-17:00
Wspólnie budujemy przyszłość rolnictwa w Polsce!
Zyskaj dostęp do sieci partnerskiej i wsparcia online!
Polski Klaster Rolniczy funkcjonuje w oparciu o umowę partnerstwa. Partnerstwo oznacza nieinstytucjonalne porozumienie autonomicznych podmiotów, realizujących wspólnie konkretny projekt. Manager Polskiego Klastra Rolniczego może negocjować kwestie związane z utworzeniem partnerstwa z całą grupą autonomicznych podmiotów.
Polski Klaster Rolniczy to nie tylko grupa Rolników, to prawdziwa Rodzina, która powstała w 2008 roku w wyniku podjęcia współpracy przez grupę gospodarstw rolnych
i przedsiębiorstw. Zjednoczyliśmy siły, aby stworzyć coś wyjątkowego, co zmieni oblicze rolnictwa w Polsce!
Każdy z naszych Partnerów wniósł do Polskiego Klastra Rolniczego nie tylko kapitał, ale także pasję, wiedzę i mnóstwo kontaktów. Razem realizujemy cel jakim jest „Budowanie silnej marki przy wykorzystaniu efektu synergii klastra rolniczego„. Dzięki temu mamy wrażenie, że jesteśmy nie do pokonania!
Nasza misja? "Pełne zaspokojenie indywidualnych potrzeb każdego Klienta, dzięki współpracy wewnątrz Klastra Rolniczego". Współpraca to klucz do sukcesu, a my mamy to co niezbędne!
Z wielką przyjemnością zapraszam Państwa do odwiedzenia naszego portalu. Został stworzony jako źródło wiedzy o działalności naszego agro klastra, ale również jako kompendium wiedzy o idei „klasteringu”.
1. Produkcja roślinna:
• Zboża
• Rośliny przemysłowe
• Warzywa
• Owoce
• Rośliny pastewne
• Rośliny energetyczne
2. Produkcja zwierzęca:
• Hodowla bydła
• Hodowla trzody chlewnej
• Hodowla drobiu
• Hodowla owiec i kóz
• Hodowla ryb
• Inne: Produkcja miodu (pszczelarstwo), hodowla królików
3. Rolnictwo ekologiczne:
• Produkcja żywności bez użycia środków chemicznych i GMO, w tym zarówno uprawy roślinne, jak i hodowla zwierząt
4. Produkcja szklarniowa i sadownictwo:
• Intensywna produkcja warzyw i owoców w szklarniach oraz tunelach foliowych, a także sadownictwo
5. Produkcja pasz i nawozów naturalnych:
• Produkcja pasz dla zwierząt oraz wykorzystanie obornika i gnojowicy jako nawozów
6. Rolnictwo wielofunkcyjne:
• Połączenie produkcji rolnej z działalnością agroturystyczną, przetwórstwem oraz ochroną środowiska.
Porozumienie ogólnobranżowe dla Rolników indywidualnych, gospodarstw rolnych, instytucji otoczenia biznesu, szkolnictwa i firm!
Partner otrzymuje potwierdzenie przynależności do Polskiego Klastra Rolniczego w formie numerowanego certyfikatu z hologramem.
Spis organizacji należących do Polskiego Klastra Rolniczego agro, które pomyślnie przeszły weryfikację i spełniły wszystkie kryteria przynależności.
7 listopada 2024
Z radością ogłaszamy nowe dotacje! Sprawdź, jak możesz skorzystać z tej wyjątkowej okazji! Obszar C - wsparcie na operacje dotyczące bezpiecznego dla konsumenta i efektywnego przedłużania trwałości produktów, przechowalnictwa oraz lepszego przygotowania do sprzedaży (w tym bezpośredniej)
10 grudnia 2024
Do 30 grudnia 2024 r. można się ubiegać o wsparcie na Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność.
12 grudnia 2024
Chcesz dołączyć do naszej rodziny? Zgłoś się już dziś do Polskiego Klastra Rolniczego! Skorzystaj z możliwości jakie daje dołączenie do grupy producentów rolnych lub indywidualna działalności rolno-spożywcza.
25 kwietnia 2024
Rada Ministrów zdecydowała o przyjęciu rozporządzenia, określającego cały plan pomocy dla polskich Rolników
Managerem Polskiego Klastra Rolniczego jest mgr inż. Seweryn Szast, absolwent Wydziału Podstaw Techniki i Zarządzania Politechniki Lubelskiej (specjalność Przedsiębiorczość i Marketing z inżynierskim blokiem budowlanym) oraz Universidad Pública de Navarra (Pamplona, Navarra, Hiszpania) na kierunku Zarządzanie. Autor publikacji z dziedziny Outsourcingu, prelegent na konferencjach naukowych oraz właściciel prywatnej firmy zajmującej się nowoczesnymi technologiami i budownictwem.
Idealny portal dla Rolników, aby rozpocząć przygodę z dotacjami!
Dla doświadczonych rolników, którzy chcą więcej!
Zyskaj wiedzę od najlepszych
w branży!
Ucz się od ekspertów w bezpieczny sposób!
Wsparcie finansowe w ramach Wspólnej Polityki Rolnej UE na lata 2023-2027 będzie przyznawane na podstawie dokumentu Plan Strategiczny dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (PS WPR).
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020 (PROW 2014-2020) został opracowywany na podstawie przepisów Unii Europejskiej. Celem głównym PROW 2014 – 2020 jest poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich.
Komisja Europejska dokłada starań, by wspierać nowoczesne, podporządkowane potrzebom rynku sektor rolnictwa i systemy żywnościowe, które są w stanie zapewnić bezpieczną, przystępną cenowo żywność wysokiej jakości produkowaną w zrównoważony sposób i zgodnie z surowymi normami.
Jest państwową jednostką organizacyjną, podlegającą bezpośrednio Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Centrum współpracuje z ośrodkami doradztwa rolniczego, instytucjami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami branżowymi, placówkami naukowo-badawczymi oraz innymi organizacjami i instytucjami pracującymi na rzecz rozwoju wsi i rolnictwa.
Partnerska sieć wymiany informacji i współpracy na szczeblu regionalnym, krajowym i międzynarodowym pomiędzy organizacjami i administracją, przedstawicielami sektora rolnictwa, doradcami, naukowcami, podmiotami zaangażowanymi we wdrażanie innowacji i innymi podmiotami działającymi na rzecz rozwoju rolnictwa, w tym podnoszeniu jego konkurencyjności i poprawy jakości życia mieszkańców wsi i małych miast. Sprawdź artykuły, dane i materiały na temat działań sieci, rolnictwa, innowacji, rozwoju wsi, klimatu i środowiska.
Rolnictwo - Baza Usług Rozwojowych - PARP to ogólnodostępna oraz bezpłatna platforma zawierająca ofertę usług rozwojowych m.in. szkoleniowych, skierowana do instytucji oraz osób prywatnych pragnących rozwijać swoje kompetencje. BUR umożliwia użytkownikom bazy otrzymanie dofinansowania w formie refundacji lub bonu w wysokości od 50% do 80 % wartości wybranej usługi szkoleniowej.
Sieć ta funkcjonuje w ramach Krajowej Sieci Rozwoju Obszarów Wiejskich (podsieć KSOW) i ma charakter otwarty.
Uczestnikami Sieci mogą być wszystkie podmioty zaangażowane w rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich.
Wspieranie innowacji w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.
Instrument RLKS (ang. Community-led local development – CLLD) oparty jest na metodzie LEADER stosowanej w perspektywie finansowej Unii Europejskiej
Jednym z działań, które realizowane będzie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (PROW 2014-2020) jest „LEADER”, czyli wspierany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) rozwój lokalny kierowany przez społeczność (RLKS).
- Dostęp do narzędzi biznesowych
- Możliwość wymiany informacji o nowych rynkach, zmianach w oczekiwaniach klientów, nowych trendach i technologiach z innymi uczestnikami klastra rolniczego.
- Wzrost produktywności dzięki dostępowi do wyspecjalizowanych czynników produkcji i redukcji kosztu dostępu do wspólnych zasobów
- Rozwinięty rynek wyspecjalizowanych dostawców.
- Możliwość podejmowania wspólnych działań marketingowych
- Możliwość uzyskania dodatkowych punktów do dotacji dla rolników za przynależność do klastra rolniczego w zależności od skutecznej argumentacji składającego wniosek
- Niższe koszty działalności m.in. dzięki wykorzystywaniu zasobów i infrastruktury klastra rolniczego oraz geograficznej bliskości dostawców (niższe koszty transportu).
- Promocja klastra rolniczego i jego uczestników w kraju i za granicą, co obniża koszty marketingu i wpływa pozytywnie na wzrost sprzedaży.
- Wsparcie eksperckie lokalnych uczelni wyższych oraz ośrodków badawczych.
- Możliwość korzystania przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, z pomocy biznesowej oferowanej przez koordynatorów klastra rolniczego.
- Korzyści zewnętrzne w zakresie dyfuzji technologii i przepływów wiedzy wynikające z bezpośrednich kontaktów między przedstawicielami klastra rolniczego, prowadzących do znaczącego obniżenia całkowitych kosztów transakcyjnych w różnych obszarach, w tym w zakresie transferu wiedzy i technologii
Oczywiście! Każdy Rolnik jest mile widziany w Polskim Klastrze Rolniczym!
Podział ze względu na wielkość gospodarstw jest następujący:
- gospodarstwo indywidualne (poniżej 0,1 ha)
- mikro gospodarstwo (0,1 ha – 1 ha)
- bardzo małe gospodarstwo (powyżej 1 ha – 5 ha)
- małe gospodarstwo ( powyżej 5 ha – 10 ha)
- średnio małe gospodarstwo (powyżej 10 ha – 15 ha)
- średnie gospodarstwo (powyżej 15 ha – 20 ha)
- średnio duże gospodarstwo (powyżej 20 ha – 30 ha)
- duże gospodarstwo (powyżej 30 ha – 50 ha)
- bardzo duże gospodarstwo (powyżej 50 ha – 100 ha)
- wielkoobszarowe gospodarstwo (powyżej 100 ha)
Koszty przynależności do Polskiego Klastra Rolniczego są określone w umowie partnerskiej. Uzależnione są o wielkości gospodarstwa wyrażonej w jednostkach powierzchni lub od wielkości zatrudnienia zgodnie ze średniorocznym stanem wg. RJR czyli Rocznych Jednostek Roboczych.
- stworzenie platformy wymiany informacji, komunikacji i kooperacji pomiędzy uczestnikami Klastra wraz z zestawem narzędzi biznesowych dostępnych on-line
- rozwój współpracy Klastra Rolniczego z gospodarstwami rolniczymi, firmami, uczelniami, instytucjami, urzędami, organizacjami rządowymi z Polski i zagranicy
- wspólne świadczenie usług na zewnątrz Polskiego Klastra Rolniczego
- wzajemne świadczenie usług wewnątrz Klastra Rolniczego
- ułatwienie transferu wiedzy wewnątrz Klastra Rolniczego
- realizacja wspólnych projektów biznesowych, edukacyjnych, szkoleniowych i badawczych w celu obniżenia kosztów
- wspólna realizacja projektów oraz inwestycji, których pojedynczy podmiot należący do Klastra Rolniczego nie byłby w stanie zrealizować samodzielnie
- promocja marek oraz produktów Klastra Rolniczego
- pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania (m. in. dotacje z Unii Europejskiej)
- pozyskiwanie zleceniodawców
- promocja idei Klastra Rolniczego
- optymalizacja kosztów operacyjnych oraz redukcja kosztów Outsourcingu
- popularyzacja nowoczesnych technik i technologii wewnątrz Klastra Rolniczego
- wzrost innowacyjności Partnerów Klastra Rolniczego poprzez wprowadzenie innowacyjnych produktów i usług
- uzyskanie przewagi konkurencyjnej w gospodarce lokalnej i krajowej.
Wszystkie cele jednostkowe mają przyczynić się do realizacji naszej misji którą jest „Pełne zaspokojenie indywidualnych potrzeb każdego Klienta, dzięki współpracy wewnątrz Klastra Rolniczego„.
Koncepcję działania klastrów w 1890 roku przedstawił Alfred Marshall.
Naukowiec zwrócił uwagę, że skupienie firm na jednym obszarze zwiększa produktywność i poprawia warunki pracy.
Jedną z pierwszych definicji klastrów w 1998 roku zaproponował amerykański ekonomista, Michael E. Porter. Według niego są to geograficzne skupiska wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale także współpracujących. Z kolei Klaus Ulrich Zumbach z Uniwersytetu w Heidelbergu zwracał uwagę, że rywalizacja i kooperacja w ramach sieci firm prowadzi do ogólnej przewagi konkurencyjnej uczestników klastra w porównaniu z podmiotami działającymi poza strukturą.
Źródło: Platforma Przemysłu Przyszłości
Wszystko zależy od sposobu w jaki zostanie sformułowany wniosek oraz od właściwego uzasadnienia. Kwestie formalne przystąpienia do Polskiego Klastra Rolniczego można przeprowadzić w jeden dzień. W tym czasie przygotujemy dokumentację, potwierdzenie przynależności do Klastra oraz wyjaśnimy wszelkie wątpliwości oraz odpowiemy na pytania. Nie możemy zagwarantować otrzymania punktów do dotacji, gdyż ocena wniosku należy do właściwej instytucji zarządzającej. Zapraszamy do współpracy.
Celem interwencji jest zwiększenie zorientowania na rynek i konkurencyjności gospodarstw poprzez:
1. racjonalizację technologii produkcji,
2. wprowadzenie nowoczesnych, w tym cyfrowych, technologii lub innowacji,
3. zmianę profilu produkcji,
4. poprawę jakości produkcji,
5. zwiększenie wartości dodanej produktu.
W ramach interwencji możliwa będzie realizacja operacji w czterech obszarach:
Obszar A Operacje dotyczące produkcji zwierzęcej polegające na:
• stosowaniu rozwiązań rolnictwa precyzyjnego w budynkach lub budowlach służących do produkcji zwierzęcej.
Obszar B Operacje dotyczące produkcji ekologicznej w gospodarstwach prowadzących produkcję ekologiczną polegające na:
• budowie lub modernizacji budynków lub budowli służących do produkcji ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym również w miarę możliwości ograniczających szkodliwy wpływ rolnictwa na środowisko, energooszczędnych, niskoemisyjnych (wraz z wyposażeniem tych obiektów). Operacje polegające na budowie lub modernizacji budynków lub budowli do utrzymywania zwierząt gospodarskich muszą zakładać wyłącznie bezuwięziowe utrzymanie zwierząt,
• stosowaniu rozwiązań rolnictwa precyzyjnego, w tym w budynkach lub budowlach służących do produkcji ekologicznej,
• zapewnieniu wybiegów oraz pastwisk dla zwierząt, w tym z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań,
• zwiększaniu dochodowości produkcji poprzez bezpieczne dla konsumenta i efektywne przedłużanie trwałości produktów, przechowalnictwo oraz lepsze przygotowanie do sprzedaży (w tym bezpośredniej), w tym operacje polegające na budowie lub modernizacji budynków lub budowli lub zakupie sprzętu do: przygotowywania, przechowywania, czyszczenia, sortowania, kalibrowania, konfekcjonowania produktów rolnych,
• zakupie lub leasingu, zakończonego przeniesieniem prawa własności, nowych maszyn, urządzeń, wyposażenia do ekologicznej produkcji rolnej,
• budowie albo zakupie elementów infrastruktury technicznej wpływających bezpośrednio na warunki prowadzenia działalności rolniczej.
Pomoc w obszarze B dotyczy gospodarstw prowadzących produkcję ekologiczną na rynek, w przypadku których co najmniej 80% powierzchni użytków rolnych albo co najmniej 50% powierzchni użytków rolnych i cała produkcja zwierzęca, której dotyczy operacja, są objęte systemem rolnictwa ekologicznego w dniu składania wniosku o przyznanie pomocy. Należy wykazywać sprzedaż produktów ekologicznych z gospodarstwa.
Obszar C Operacje dotyczące produkcji rolnej prowadzonej w gospodarstwie polegające na zwiększaniu dochodowości produkcji poprzez bezpieczne dla konsumenta i efektywne przedłużanie trwałości produktów, przechowalnictwo oraz lepsze przygotowanie do sprzedaży (w tym sprzedaży bezpośredniej), operacje polegające na budowie lub modernizacji budynków lub budowli lub zakupie nowego sprzętu do: przygotowywania, przechowywania, czyszczenia, sortowania, kalibrowania, konfekcjonowania produktów rolnych.
Obszar D Operacje dotyczące produkcji roślinnej polegające na zakupie maszyn do zbioru.
W ramach interwencji wspierane będą inwestycje materialne lub niematerialne związane z ww. operacjami, mające bezpośredni związek z działalnością rolniczą prowadzoną w gospodarstwie, w tym dotyczące przechowywania, suszenia, magazynowania oraz przygotowywania produktów rolnych do sprzedaży a także zapewnienia pasz dla zwierząt utrzymywanych w gospodarstwie.
Wielkość ekonomiczna gospodarstwa uprawnionego do otrzymania pomocy wynosi co najmniej 25 tys. euro i nie więcej niż 250 tys. euro.
Beneficjent interwencji „Rozwój małych gospodarstw” w ramach Planu nie może wnioskować o wsparcie w ramach opisywanej interwencji przed zrealizowaniem biznesplanu.
W przypadku produkcji zwierzęcej pomoc dotyczy wyłącznie produkcji w zakresie zwierząt gospodarskich.
Nie przewiduje się wsparcia gospodarstw w zakresie:
• chowu drobiu, chyba że produkcja jest ekologiczna albo operacja będzie polegała na zmianie sposobu chowu z konwencjonalnego na ekologiczny,
• zwierząt futerkowych, z wyjątkiem królika utrzymywanego w celu produkcji surowca mięsnego,
• sprzętu pszczelarskiego, maszyn i urządzeń wykorzystywanych na potrzeby gospodarki pasiecznej wspieranych w ramach interwencji w sektorze pszczelarskim.
Gospodarstwa spełniające warunki określone dla obszaru B nie mogą być wspierane w obszarze A, C lub D, jeżeli operacja dotyczy produkcji ekologicznej prowadzonej w tych gospodarstwach.
Operacja musi doprowadzić do wzrostu wartości dodanej brutto (GVA) w gospodarstwie, w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu, co najmniej o 10% w odniesieniu do roku bazowego w okresie 5 lat od dnia przyznania pomocy.
W obszarach A, C i D kryterium wyboru może dotyczyć inwestycji dotyczących systemów jakości żywności. W przypadku obszaru B kryterium wyboru może dotyczyć również bezpiecznego dla konsumenta i efektywnego przedłużania trwałości produktów, przechowalnictwa lub lepszego przygotowania do sprzedaży, a także ekologicznej produkcji zwierzęcej.
Kto może otrzymać wsparcie
O pomoc może ubiegać się rolnik, który prowadzi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalność rolniczą, z której uzyskuje roczny przychód ze sprzedaży w wysokości co najmniej 75 tys. zł (w przypadku obszarów A, C i D) albo 45 tys. zł (w przypadku obszaru B).
O pomoc w celu zrealizowania inwestycji zbiorowej (możliwej tylko w obszarze D) może ubiegać się grupa rolników, którą stanowi co najmniej trzech rolników.
Jakie wsparcie można otrzymać
Pomoc ma formę dotacji - refundacji części kosztów kwalifikowalnych operacji. Intensywność pomocy:
• 65% kosztów operacji kwalifikujących się do wsparcia w przypadku rolników, którzy mają nie więcej niż 40 lat lub realizują operację w gospodarstwie prowadzącym działalność ekologiczną,
• 45% tych kosztów w przypadku pozostałych operacji.
Maksymalna wysokość pomocy na jednego beneficjenta i na jedno gospodarstwo w ramach tej interwencji w okresie realizacji PS WPR wynosi:
1. w obszarze A – 300 tys. zł;
2. w obszarze B – 1,3 mln zł, przy czym:
a. 1 mln zł – w przypadku inwestycji polegających na:
– budowie lub modernizacji budynków lub budowli służących do produkcji ekologicznej z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, w tym również w miarę możliwości ograniczających szkodliwy wpływ rolnictwa na środowisko, energooszczędnych, niskoemisyjnych (wraz z wyposażeniem tych obiektów) lub
– zapewnieniu wybiegów oraz pastwisk dla zwierząt, w tym z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań, lub
– budowie lub modernizacji budynków do przechowywania owoców lub warzyw z zastosowaniem odpowiednich technologii przechowywania,
b. 300 tys. zł – w przypadku pozostałych inwestycji;
3. w obszarze C – 1,3 mln zł, przy czym:
a. 1 mln zł – w przypadku inwestycji polegających na budowie lub modernizacji budynków do przechowywania owoców lub warzyw z zastosowaniem odpowiednich technologii przechowywania,
b. 300 tys. zł – w przypadku pozostałych inwestycji;
4. w obszarze D – 300 tys. zł.
W przypadku ubiegania się o pomoc w więcej niż jednym obszarze limity nie łączą się. Pomoc przyznaje się na operację o planowanej wysokości kosztów kwalifikujących się do wsparcia powyżej 50 tys. zł.
Źródło: ARiMR
Czy musi w nim uczestniczyć określona liczba podmiotów, czy taki klaster może składać się wyłącznie z gospodarstw rolnych (czy muszą być uwzględnione również przedsiębiorstwa i jednostki badawcze), jaka ma być zasada działania klastra?
Definicja klastra jest wskazana w Regulaminie, jest nią współpraca różnych podmiotów prowadzona na podstawie umowy. Aby uzyskać punkty za taką formę współpracy operacja musi dotyczyć tego samego produktu lub grupy produktów będących przedmiotem współpracy rolnika z klastrem. Rolnik musi brać udział w określonej formie współpracy co najmniej od dnia złożenia wniosku.
Przyznanie punktów za to kryterium wiąże się z zobowiązaniem beneficjenta do udziału w określonych formach współpracy do końca OZC.
ARiMR nie określa większych wymagań w tym zakresie niż wynikające z Regulaminu.
Regulamin naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 dla interwencji I.10.1.1 Inwestycje w gospodarstwach rolnych zwiększające konkurencyjność (dotacje) w obszarze C w którym wspierane są operacje dotyczące bezpiecznego dla konsumenta i efektywnego przedłużania trwałości produktów, przechowalnictwa oraz lepszego przygotowania do sprzedaży (w tym bezpośredniej)
Źródło: ARiMR
Klastry Rolnicze
#SDGAction43746
Opis
Cele:
Zwiększenie powierzchni gruntów rolnych i produktywności;
Ochrona i rehabilitacja naturalnych krajobrazów;
Zapewnienie zrównoważonego rozwoju środowiska poprzez ochronę zasobów naturalnych i przeciwdziałanie pustynnieniu;
Poprawa jakości życia wszystkich obywateli i maksymalizacja odporności na zmiany klimatu;
Wspieranie tworzenia miejsc pracy dla obywateli oraz wsparcie małych rolników;
Zwiększenie lokalizacji sektorów niezwiązanych z ropą naftową;
Poprawa dobrostanu społeczności rolniczych;
Zapewnienie trwałości gospodarczej;
Wspieranie bezpieczeństwa żywnościowego;
Zapewnienie rozwoju;
Bezpieczeństwo żywnościowe: osiągnięcie zrównoważonego systemu produkcji żywności, budowanie zdolności odporności na kryzysy żywnościowe oraz zapewnienie dostępu do bezpiecznej i pożywnej żywności dla wszystkich mieszkańców;
Zwiększenie efektywności zużycia wody do celów rolniczych w sposób produktywny i zrównoważony. Zapewnienie zrównoważonego wykorzystania zasobów wodnych. Poprawa zarządzania popytem na wodę we wszystkich obszarach użytkowania. Ochrona i optymalizacja wykorzystania zasobów wodnych przy jednoczesnym zachowaniu lokalnego środowiska;
Ochrona środowiska i zasobów naturalnych;
Odblokowanie aktywów państwowych dla sektora prywatnego;
Zwiększenie wkładu małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarkę;
Promowanie przedsiębiorczości;
Rozwój programów inkubacyjnych dla kreatywnych i innowacyjnych pomysłów w rolnictwie;
Metodologie wdrażania, koncepcja na wysokim poziomie, kontekst strategiczny, rozwój i model operacyjny miast rolniczych, plan wdrożenia, szczegółowa koncepcja i plan biznesowy, rozwój miast rolniczych.
Oczekiwany Wpływ
FAO ustaliła szeroką definicję klastrów rolniczych; model ten był stosowany w różnych formach na całym świecie i może przynieść liczne korzyści: zwiększona współpraca: promowanie aktywnego dialogu między sektorem publicznym i prywatnym oraz wspieranie integracji w rozwoju strategii rolniczych; integracja małych rolników: umożliwienie małym rolnikom lepszego dostępu do rynku, wyższej produktywności oraz bardziej ukierunkowanej na rynek produkcji; dyfuzja innowacji: ułatwienie rozprzestrzeniania innowacji w rolnictwie dzięki lepszemu dostępowi do szkoleń i nowoczesnych technologii; poprawa konkurencyjności: wykorzystanie synergii i wspólnych wysiłków na rzecz promowania zrównoważonego rozwoju i poprawy konkurencyjności rolników; promocja marki i tożsamości: wspieranie tworzenia regionalnej marki/tożsamości i turystyki; ochrona wody: promowanie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z odnawialnych zasobów wodnych; bezpieczeństwo żywnościowe: przyczynianie się do osiągnięcia bezpieczeństwa żywnościowego; ochrona środowiska: skoncentrowanie się na ochronie zasobów naturalnych i zmniejszaniu degradacji gruntów; tworzenie miejsc pracy: tworzenie nowych miejsc pracy dla obywateli; zwiększenie produktywności: wsparcie wzrostu produktywności poprzez wdrażanie ulepszonych technik i technologii; poprawa standardu życia: przyczynianie się do poprawy społeczno-ekonomicznych warunków regionalnych.
Partnerzy
Ministerstwo Środowiska, Wody i Rolnictwa
Źródło: Organizacja Narodów Zjednoczonych, Departament do Spraw Gospodarczych i Społecznych, Zrównoważony Rozwój
Śledź Nas w Sieci!